top of page

Polis Disiplin Cezası İptali 2025

  • Av. Mehmet Akif Özbey
  • 3 Ağu
  • 12 dakikada okunur

İÇİNDEKİLER:


A) Polis Disiplin Cezası Nedir?

Polis disiplin cezası, polislerin görevlerini yerine getirirken sergiledikleri kusurlu, ihmalkar veya hukuka aykırı davranışları sonucunda ilgili polise Emniyet Teşkilatı içinde uygulanan idari yaptırımdır. Bu cezaların neler olduğu, 7068 sayılı Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun çerçevesinde net bir şekilde belirlenmiştir. Bu kanunda hüküm bulunmayan hallerde ise, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu uygulanacaktır. Kanunlar incelendiğinde görüleceği üzere polis disiplin cezası, ilgili polise, kanunda disiplin suçu sayılan fiillerin ilgili polis tarafından işlenmesi durumunda uygulanabilir.


Daha önce polislerin disiplin cezaları ve polislerin disiplin cezalarına itiraz konuları ile ilgili bilgi vermiştik. Bu yazımızda ise polis disiplin cezası iptali anlatılacak olup, polislerin disiplin cezası almaları halinde açacakları iptal davasında karşılaşacakları konular hakkında bilgi verilecektir.


Polis disiplin cezası, kendisine disiplin cezası verilen polis memurunun sadece maddi haklarını, kariyerindeki ilerlemesini değil, aynı zamanda manevi durumunu doğrudan etkileyebilir. Bu nedenle hem ceza verme süreci hem de bu cezalara itiraz aşamaları büyük bir titizlikle ele alınmalıdır.


Polis disiplin cezası 7068 sayılı Kanun’da anlatılmış olup, başlıca şu konuları içermektedir:

  • Polis disiplin cezalarının türleri.

  • Polis disiplin cezasının kimler tarafından verileceği (disiplin amirleri ve kurulları).

  • Polis disiplin cezasına ilişkin disiplin soruşturmasının nasıl yürütüleceği.

  • Polis disiplin cezasına itiraz yolları.


Bir polise disiplin cezası verilebilmesi için, polisçe işlenen fiilin kanun hükümlerine açıkça aykırı olması ve yetkili disiplin amiri veya kurulu tarafından usulüne uygun olarak, fiiline uyan disiplin cezasının verilmesi zorunludur. Bu şartlar gerçekleşmeden verilen polislerin disiplin cezalarının tamamının iptali gerekecektir.


B) Polis Disiplin Cezası Türleri

7068 sayılı Kanun'un 7. ve 8. maddesi uyarınca polis memurlarına yedi ana tür disiplin cezası uygulanabilir. Burada her bir disiplin cezasının kısaca tanımı yapıldıktan sonra, polislerin disiplin cezalarına uğramasına sebebiyet verecek bazı örnek durumlar sayılacaktır. Burada sayılan durumlar yalnızca örnek olup, durumun koşullarına göre, ilgili polise daha ağır ya da daha hafif bir disiplin cezası verilmesi gerekebileceği unutulmamalıdır. Polis disiplin cezaları şunlardır:


  • Uyarma Cezası: Polise, görevini yerine getirirken veya davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazılı olarak bildirilmesidir.

    • Örnek: Toplantıya izinsiz geç kalmak, nezaket kurallarına aykırı davranmak, görevlendirme yapan amire bilgi vermemek.


  • Kınama Cezası: Polise, görevinde veya hal ve hareketlerinde kusurlu olduğunun yazılı olarak bildirilmesidir.

    • Örnek: Görev sırasında mevzuatla yasaklanan davranışlarda bulunmak, uygunsuz hitaplar kullanmak, usulüne uygun olmadan şikâyette bulunmak.


  • Aylıktan Kesme Cezası: Kendisine disiplin cezası verilen polisin, fiilin ağırlığına göre brüt aylığından (zam ve tazminatlar hariç) 15 günlüğüne kadar kesinti yapılmasıdır.

    • Örnek: Kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın 24 saate kadar göreve gelmemek, görev dışında amir veya üstlerine saygısız davranmak, devlet aracını özel işlerinde kullanmak, amire iletilmesi gereken bilgileri zamanında iletmemek.


  • Kısa Süreli Durdurma Cezası: Personelin bulunduğu kademede ilerlemesinin 4, 6 veya 10 ay süreyle durdurulmasıdır.

    • Örnek: Amir ve memurlara görevle ilgili yalan söylemek, görev sırasında amir veya üstlerine saygısız davranmak, kabul edilebilir bir neden olmaksızın borçlanıp ödememeyi alışkanlık haline getirmek, göreve başlamayı geciktirmek.


  • Uzun Süreli Durdurma Cezası: Polisin bulunduğu kademede ilerlemesinin 12, 16, 20 veya 24 ay süreyle durdurulmasıdır.

    • Örnek: Görev sırasında kişilere veya kurum binalarına gelenlere hakaret etmek, devlet malı araç, silah veya mühimmatı ihmal nedeniyle kaybetmek, hizmet içinde resmi sıfatının gerektirdiği saygınlığı sarsacak eylem ve davranışlarda bulunmak, amir veya üste hakaret etmek.


  • Meslekten Çıkarma Cezası: Polisin Emniyet, Jandarma veya Sahil Güvenlik teşkilatlarında bir daha çalıştırılmamak üzere görevden çıkarılmasıdır.

    • Örnek: Görevin yerine getirilmesinde dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, din ve mezhep ayrımı yapmak, göreve çıkılmaması için propaganda yapmak, gizli bilgi ve belgeleri yetkisiz kişilere vermek, muhafazası altındaki şüpheli veya hükümlünün kaçmasına bilerek imkan vermek, mesleğin saygınlığını zedeleyecek şekilde uygunsuz yerlere gitmek.


  • Devlet Memurluğundan Çıkarma Cezası: Polisin bir daha hiçbir devlet kurumunda memuriyete atanmamak üzere memuriyetten çıkarılmasıdır. Bu, en ağır disiplin cezasıdır.

    • Örnek: Ülkenin bağımsızlığını zedelemeye, bütünlüğünü bozmaya ve milli güvenliği tehlikeye düşürmeye yönelik faaliyette bulunmak veya bu tür oluşumlarla ilişki içerisinde olmak, işkence yapmak.


C) Polis Disiplin Cezası Verilme Usulü

Polis disiplin cezasının verilme usulü kanunlarda ayrıntılı şekilde anlatılmıştır. Buna göre bir polis disiplin cezasının verilmesi için aşamalar şu şekildedir:

  1. Polisin işlediği disiplin cezasına konu fiilin yetkili disiplin amiri veya disiplin kuruluna bildirilmesi,

  2. Yetkili disiplin amiri veya disiplin kurulu tarafından yapılan bildirim üzerine polis hakkında soruşturma başlatılması,

  3. Yapılan soruşturma ve elde edilen deliller neticesinde yetkili disiplin amiri veya disiplin kurulu tarafından polisin fiiline uygun disiplin cezası kararının verilmesi ve kararın ilgili polise bildirilmesi.


Görüldüğü üzere polis disiplin cezasının verilmesinde, disiplin cezasını verecek olan kişi veya kurul çok önemlidir. Bu kişi veya kurulun hatalı olması durumunda disiplin cezası doğrudan iptal edilebilecektir.


Polislere disiplin cezası verecek kişi veya kurulun belirli yetkilere sahip olması gerekir:

  • Yetkili Disiplin Amiri: Cezayı verecek olan kişi, ceza verilecek personelden makam, rütbe veya kıdemce büyük ve amir konumunda olmalıdır. Kaymakamlar ilçe, valiler il teşkilatındaki en üst disiplin amiridir. Bakan ise Emniyet Genel Müdürü, Jandarma Genel Komutanı ve Sahil Güvenlik Komutanı ile valilere göre bir üst disiplin amiridir. Disiplin amirliği yetkisi devredilemez.

  • Yetkili Kurul: Emniyet teşkilatında illerde ve eğitim kurumlarında polis disiplin kurulları, merkezde ise Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulu ve Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulu bulunur. Her kurulun verebileceği cezalar ve yetki alanları kanunda açıkça belirtilmiştir.


Disiplin soruşturmasının açılmasında ve yetkili amir veya kurulun belirlenmesinde, disiplinsizliğin iddia edildiği fiilin işlendiği tarih ve yer ile personelin o tarihteki görev unvanı esas alınır. Ast memur ile üst memurun aynı fiile iştiraki halinde yetkili disiplin kurulu, üst memur hakkında ceza vermeye yetkili olan kuruldur.


D) Polis Disiplin Cezası İtiraz Yolları

Polis memurları, haklarında verilen disiplin cezalarına karşı itiraz hakkına sahiptir. Bu itirazlar hem idari hem de yargısal yollarla yapılabilir:

  • İdari Yoldan İtiraz:

    • Polisler haklarında verilen disiplin cezasına karşı üst disiplin amirine veya disiplin kuruluna dilekçeyle başvurulabilir.

    • İtiraz, yetkili merci tarafından otuz gün içinde karara bağlanır.

    • İtirazın haklı bulunması durumunda polislere verilen disiplin cezaları hafifletilebilir veya tamamen kaldırılabilir.

  • Yargı Yoluyla İtiraz:

    • İdari yoldan yapılan itirazın reddedilmesi veya hiç yapılmaması suretiyle kesinleşen disiplin cezalarına karşı polisler, İdare Mahkemesi'nde iptal davası açılabilir.

    • Dava açma süresi, kesinleşen cezanın personele tebliğinden itibaren 60 gündür.


İtiraz sürecinde dikkat edilmesi gereken kritik noktalar şunlardır:

  • Cezaya konu olayı kimin araştırdığı ve bu kişinin yetkili olup olmadığı.

  • Cezayı kimin verdiği ve bu kişi ya da kurulun kanunen yetkili olup olmadığı.

  • Verilen cezanın işlenen fiille orantılı olup olmadığı ve daha hafif bir yaptırımın uygulanıp uygulanamayacağı.


Disiplin süreci, hukuki bilgi ve teknik detaylara dayandığı için, itiraz sürecinin bir idare hukuku veya polis hukuku avukatı tarafından takip edilmesi, cezanın iptali ve memuriyetin korunması açısından büyük önem taşır.

 

polis disiplin cezası iptali 2025

E) Polis Disiplin Cezası İptali – Dava Yolu: Adım Adım İdari Yargı Rehberi

Emniyet Teşkilatı personeli, görevleri sırasında uymaları gereken bir dizi kural ve yönetmeliğe tabidir. Bu kuralların ihlali durumunda, haklarında disiplin soruşturması başlatılabilir ve çeşitli disiplin cezaları verilebilir. Ancak bu cezaların her zaman hukuka uygun olduğu söylenemez. Haksız, usulüne aykırı veya orantısız bir şekilde verilen disiplin cezalarına karşı en etkili mücadele yöntemi, polislerin kendilerine verilen disiplin cezalarına karşı idare mahkemesinde iptal davası açmasıdır. Burada, polis disiplin cezası iptali sürecini detaylarıyla ele alınacaktır.


1. Disiplin Cezası Türleri ve İtiraz Süreci

Polis memurlarına verilebilecek disiplin cezalarının neler olduğu yukarıda ayrıntılı bir şekilde anlatılmıştır. 7068 sayılı Kanun'da ve bu yazımızda belirtildiği üzere, polislere verilebilecek disiplin cezaları; uyarma, kınama, aylıktan kesme, kısa ve uzun süreli durdurma, meslekten çıkarma ve devlet memurluğundan çıkarma şeklinde sıralanabilir.


Cezanın verilme şekline göre, başka bir deyişle, polislere disiplin cezasını veren makama göre izlenecek hukuki yol farklılık gösterir:

  • Disiplin Amirinin Verdiği Cezalar: Polislerin yetkili disiplin amirleri tarafından verilen cezalara karşı, cezanın tebliğinden itibaren 10 gün içinde bir üst amire itiraz etme hakkı vardır. Bu itirazın reddedilmesi durumunda veya itiraz etmeden cezanın kesinleşmesi halinde, burada anlatacağımız şekilde iptal davası açılabilir.

  • Disiplin Kurullarının Verdiği Cezalar: Daha ağır nitelikteki cezalar için yetkili olan disiplin kurullarının kararlarına karşı ise idari itiraz yolu kapalıdır. Kanun (7068 sayılı Kanun m.30/5) bu durumu açıkça belirtir ve doğrudan idare mahkemesinde iptal davası açılmasını zorunlu kılar.


2. Polis Disiplin Cezası İptali Davası Açma Süresi ve Görevli ve Yetkili Mahkeme

Mahkemelerde dava açılacağı zaman hangi mahkemede, ne kadar süre içerisinde dava açılması gerektiğinin tespiti çok önemlidir. Bu sebeple polis disiplin cezası iptali davasında görevli ve yetkili mahkemenin doğru bir şekilde tespit edilmesi önem taşımaktadır.


Ülkemizde yargılamanın kolaylaşması ve iş bölümü açısında her bir mahkemenin bakacağı dava türleri ayrılmıştır. Bu sebeple davanın örneğin asliye hukuk mahkemeleri, iş mahkemeleri veya idare mahkemelerinden hangisinde açılacağını bilmek hak kayıplarının önüne geçilmesi ve yargılama süresinin uzamaması açısından önemlidir.


Bir davaya bakmakla görevli mahkeme, davanın konusuna bağlı olarak belirlenir. Konusu İdare mahkemelerinin görev alanına giren davalara, idare mahkemeleri bakmaktadır. Hangi davaların konusunun idari mahkemelerin görev alanına girdiği ise İdari Yargılama Usulü Kanununda (kısaca İYUK denilmektedir) belirtilmiştir.


İYUK madde 2’de idare mahkemesinin görev alanına giren davalar belirtilmiştir. Bu maddeden de anlaşılacağı üzere, polis disiplin cezası iptali davalarında görevli mahkeme İdare Mahkemesi olmaktadır.


Davalarda görevli mahkeme belirlendikten sonra bir diğer önemli husus da bu davanın nerede açılacağıdır. Yani polis disiplin cezası iptali davasının hangi ildeki idare mahkemesinde açılacağının tespit edilmesi gerekmektedir. Başka bir deyişle, polislerin disiplin cezası iptali davasının Ankara İdare Mahkemesinde mi, İstanbul İdare Mahkemesinde mi yoksa başka bir yer idare mahkemesinde mi açılacağı yetkili mahkemenin belirlenmesi işidir.


Yetkili mahkemenin hangisi olduğu İYUK’ta ilgili maddelerde belirtilmiştir İdari davalarda genel yetki kuralı gereğince, yani aksine bir düzenleme bulunmadıkça iptal davaları, dava konusu edilecek idari işlemi yapan idari birimin olduğu yer mahkemesinde açılır. Başka bir deyişle davada yetkili mahkeme şu şekilde belirlenir:

  • Genel Yetkili Mahkeme: Kural olarak, disiplin cezasını veren idarenin bulunduğu yerdeki idare mahkemesi yetkilidir.

  • Meslekten Çıkarma Cezaları: Meslekten çıkarma veya devlet memurluğundan çıkarma cezalarında ise dava, personelin son görev yaptığı yerdeki idare mahkemesinde açılmalıdır.


Disiplin cezalarına karşı açılacak iptal davaları için 60 günlük kritik bir süre bulunmaktadır. Bu süre, cezanın size tebliğ edildiği tarihten itibaren başlar. Eğer bu süre kaçırılırsa, ceza kesinleşir ve yargı yolu kapanır, bu da ceza haksız dahi olsa, hak kayıplarına yol açmış olur.


Davada, davalı olarak gösterilecek makam ise genellikle ilgili polise tebliğ edilen disiplin cezası kararında gösterilmektedir. Bu kararda kime karşı dava açılacağının gösterilmemesi veya bu kararın ilgili polise tebliğ edilmemesi halinde ise, dava, işlemi yapan idareye karşı açılır. Bu sebeple davalı genellikle, polisin çalıştığı yerdeki Kaymakamlık, Valilik ya da Emniyet Genel Müdürlüğü’dür.


3. Polis Disiplin Cezası İptali Sebepleri Nelerdir?

İdare mahkemeleri, polislere verilen disiplin cezalarını incelerken hem usul hem de esas yönünden birtakım kriterlere bakar. Polis disiplin cezası başlıca iptal sebepleri şunlardır:

  • Usul Hataları:

    • Soruşturma emri olmadan veya yetkisiz bir makam tarafından soruşturma yapılması.

    • Kanunda belirtilen soruşturma sürelerine uyulmaması (zaman aşımı).

    • Personelin savunma hakkının kullandırılmaması veya eksik savunma alınması.

    • Soruşturma dosyasında delil yetersizliği veya hukuka aykırı delillerin kullanılması.

  • Esas Hataları:

    • Cezayı gerektiren fiilin somut olarak işlenmemiş olması (sübuta ermemesi).

    • İşlenen fiil ile verilen ceza arasında orantısızlık bulunması (ölçülülük ilkesi).

    • Disiplin amirinin takdir yetkisini keyfi veya kötü niyetli şekilde kullanması.

    • Kanunilik ilkesine aykırı olarak, kanunda açıkça belirtilmeyen bir fiil için ceza verilmesi.


4. Polis Disiplin Cezası İptali Davalarında Yürütmenin Durdurulması Talebi ve Önemi

Özellikle meslekten çıkarma gibi geri dönüşü zor olan ağır disiplin cezalarında, dava dilekçesinde yürütmenin durdurulması talep edilmesi hayati önem taşır. Mahkeme bu talebi kabul ederse, polise uygulanan disiplin cezası, dava sonuçlanıncaya kadar uygulanmaz, başka bir deyişle askıya alınmış olur. Böylece örneğin kendisine meslekten çıkarma cezası verilen polis, mesleğine devam edebilir ve telafisi imkânsız zararların önüne geçilmiş olur.


F) Polis Disiplin Cezası İptali Kararının Sonuçları ve Kariyere Etkileri

Bir disiplin cezasının iptali, yalnızca o cezanın ortadan kalkmasını sağlamaz. İptal edilen ceza, polisin özlük dosyasından tamamen silinir. Bu durum, memurun kariyer geçmişini temizler ve terfi, tayin gibi süreçlerde yaşayabileceği hak kayıplarının önüne geçer.


Unutulmamalıdır ki, en hafif disiplin cezası dahi ilerideki disiplinsizlikler için cezanın bir derece ağırlaşmasına neden olabilir. Bu nedenle, haksız olduğunu düşündüğünüz her türlü disiplin cezasına karşı hukuki mücadele vermek, uzun vadede mesleki geleceğinizi güvence altına alacaktır.


Bu karmaşık ve teknik süreçte en doğru adımları atmak ve hak kayıplarını önlemek için idare hukuku alanında uzman bir avukattan profesyonel destek almak, davanızın başarı şansını ciddi oranda artıracaktır.


G) Polis Disiplin Cezası İptali Ne Kadar Sürer?

Polis memurları hakkında verilen disiplin cezalarının iptali için açılan davalar, mesleki kariyerleri açısından çok önemlidir. Ancak dava açacak olan polisler tarafından, çoğu zaman merak edilen en önemli soruya, yani "Dava ne kadar sürer?" sorusuna net bir cevap vermek çok zordur. Çünkü yargılama süresi, tek bir faktöre değil, birden fazla değişkene bağlı olarak ciddi farklılıklar gösterebilir.


Burada, polis disiplin cezası iptal davalarının ortalama sürelerini, bu süreleri etkileyen faktörleri ve süreci hızlandırmak için yapılması gerekenleri detaylı bir şekilde ele alınacaktır.


1. Davayı Uzatan Temel Faktörler

Bir polis disiplin cezası iptal davasının ne kadar süreceğini belirleyen başlıca etkenler şunlardır:

  • Davanın ve Ceza Konusunun Karmaşıklığı: Polise verilen disiplin cezasının (meslekten çıkarma gibi ağır cezalar) veya ceza gerekçesinin hukuki derinliği arttıkça, mahkemenin inceleme süresi de uzayabilir. Dosyada incelenmesi gereken belge ve delil sayısı arttıkça, süreç maalesef ki daha fazla uzayacaktır.

  • Mahkemelerin İş Yükü ve Yoğunluğu: Dava dosyasının geldiği mahkemenin genel iş yoğunluğu, davanın karara bağlanma süresini doğrudan etkilemektedir. Özellikle büyükşehirlerdeki idare mahkemelerinde dosya sayısı fazla olduğundan, karar verme süresi de uzayabilmektedir.

  • Tarafların Tutumu ve Davanın Yönetimi: Hem davacının hem de davalı idarenin dilekçe ve delil sunma hızı, tarafların gereksiz itirazları, süreci uzatan önemli faktörlerdendir. Bu nedenle, davacının yani polis memurunun, dilekçelerini kısa, net ve ilgili belgeleri eksiksiz bir şekilde sunması, süreci kısaltmak adına büyük önem taşımaktadır.

  • İstinaf ve Temyiz Süreçleri: Bir davanın en çok uzadığı aşamalar, verilen karara karşı üst mahkemelere yapılan başvurulardır. Taraflardan herhangi birinin karara itiraz etmesi, yargılama sonucunda verilen kararın kesinleşmesini uzatacaktır.


2. Polis Disiplin Cezası İptali Davası Aşamaları ve Süreleri

Polis disiplin cezası iptali davasının açıldığı andan itibaren nihai karara kadar geçen süreci, genellikle üç temel aşamadan oluşur.

a) İlk Derece Yargılaması (İdare Mahkemesi): Davanın ilk olarak incelendiği aşamadır. İptal davası, görev yaptığınız veya son görev yerinizin bulunduğu yerdeki idare mahkemesinde açılır. Bu aşamada mahkeme, taraflardan dilekçelerini ve savunmalarını toplar, delilleri değerlendirir ve bir karar verir.

  • Ortalama Süre: Ortalama olarak 8 ay ile 1,5 yıl arasında sürmektedir.

b) İstinaf Süreci (Bölge İdare Mahkemesi): İlk derece mahkemesinin verdiği karara karşı, kararı kabul etmeyen taraf, kararın tebliğinden itibaren 30 gün içinde Bölge İdare Mahkemesi'ne istinaf başvurusunda bulunulabilmektedir. Böylece Bölge İdare Mahkemesi, dosyayı yeniden inceleyerek karar verir.

  • Ortalama Süre: Bu aşama, genellikle 1 ila 2 yıl sürebilmektedir.

c) Temyiz Süreci (Danıştay): Bölge İdare Mahkemesi'nin kararına karşı, kararın tebliğinden itibaren 30 gün içinde Danıştay'a temyiz başvurusunda bulunulabilmektedir. Bu aşamada Danıştay, temyiz incelemesini yaparak nihai kararı verir. Bu aşama, davanın son durağıdır.

  • Ortalama Süre: Danıştay'ın iş yükü ve dosyanın niteliğine göre 2 ila 3 yıl sürebilmektedir.


3. Genel Toplam Süre ve Süreci Hızlandırmak için Tavsiyeler

Yukarıdaki tüm aşamalar göz önüne alındığında, bir polis disiplin cezası iptal davasının en başından sonuna kadar toplamda 5-6 yıla kadar uzaması mümkündür. Ancak, her dava bu kadar uzun sürmek zorunda değildir. Eğer dava sadece ilk derece mahkemesinde kesinleşirse, süreç 1 yıl civarında da tamamlanabilir.


a) Süreci Kısaltmak İçin Ne Yapılmalı?

  • Dava Süresine Dikkat Edin: Cezanın tebliğ edilmesinden itibaren 60 gün içinde dava açmak zorunludur. Bu süre, hak kaybı yaşanmaması için hayati öneme sahiptir.

  • Yürütmenin Durdurulması Talep Edin: Özellikle meslekten çıkarma gibi ağır cezalar için dava dilekçenizde yürütmenin durdurulması talep ederek, dava sonuçlanana kadar cezanın uygulanmasını askıya alabilirsiniz.

  • Profesyonel Destek Alın: Bu uzun ve karmaşık süreçte yaşanacak usul hataları, davanın reddine neden olabilir. Bu nedenle, idare hukuku ve polis hukuku davalarında uzman bir avukattan destek almak, hem sürecin daha hızlı ilerlemesini sağlar hem de davanın başarı şansını artırır.


Sonuç olarak, polislerin disiplin cezalarının iptal davası uzun soluklu bir hukuki mücadele olabilir. Ancak, doğru strateji, doğru adımlar ve profesyonel hukuki destekle hak kaybı yaşanmadan lehinize sonuçlanması mümkündür.


H) Polislerin Disiplin Cezalarının İptali Davalarının Mahkeme Masrafı Ne Kadardır?

Polis disiplin cezası iptal davası masrafı, her dava için farklılık gösterebilmektedir. Bu masrafların farklı olmasında, yürütmeyi durdurma talep edilmesi, duruşma yapılmasının istenmesi gibi birçok faktör etkilidir. Bu nedenle, polis disiplin cezaları iptal davalarının masrafı hakkında kesin bir rakam vermek mümkün değildir. Ancak genel olarak, 2025 yılı temmuz ayı itibariyle masraflar şu şekildedir:

 

  1. Dava açma masrafı: Dava açılış işlemleri, başvurma harcı, posta masrafları gibi adlar altında mahkeme veznesine yatırılması gereken miktardır. Polis disiplin cezası iptal davalarında bu miktar ödenmeden dava açılamamakta olup, 4.000,00.-TL civarındadır.

  2. Yürütmeyi Durdurma Talep Harcı: Dava açılırken ilgili polisin hakkında uygulanan disiplin cezasının uygulanmasını önlemek amacıyla yürütmeyi durdurma talep etmesi halinde ödemesi gereken ek ücret olup, 1.200,00.-TL civarındadır.

  3. İstinaf Harcı: İlk derece idare mahkemesi karar verdikten sonra, polise verilen disiplin cezasının iptal edilmemesi halinde davanın istinaf edilerek üst mahkemeye taşınması gerekmektedir. Davanın istinaf edilmesi için mahkemeye yatırılması gereken miktar ise 3.000,00.-TL civarındadır.

  4. Temyiz Harcı: İstinaf mahkemesi karar verdikten sonra, polise verilen disiplin cezasının iptal edilmemesi halinde davanın temyiz edilerek üst mahkemeye taşınması gerekmektedir. Davanın temyiz edilmesi için mahkemeye yatırılması gereken miktar ise 3.000,00.-TL civarındadır.

  5. Karşı Vekalet Ücreti: Bu ücret yalnızca davanın kaybedilmesi halinde ödenecek olup 18.000,00.-TL’dir.

 

Özet olarak ve genel olarak söylemek gerekirse çoğu polis disiplin cezası iptal davası açma masrafı 4.000,00.-TL civarında olmaktadır. Bu masraflar ise davanın kazanılması halinde geri alınmaktadır.

 

I)  Polislerin Disiplin Cezalarının İptali Davalarında Avukatlık Ücreti Ne Kadardır?

Polis disiplin cezası iptali davalarında bir polisin kendi hakkını savunabilmesi için avukat tutma zorunluluğu bulunmamaktadır. Ancak bu tür davalar, kanun ve yönetmeliklerin iyi bilinmesini, başka polis disiplin cezaları iptali davalarında başka mahkemelerin hangi davalarda nasıl karar verdiğinin bilinmesini, daha ekonomik ve olabildiğince hızlı yönetilebilmesi için sürece hakim olunmasını gerektirdiğinden halk arasında idare avukatı, polis avukatı olarak bilinen avukatlar tarafından bu tür davaların takip edilmesi tavsiye edilmektedir.


Memur hakları konusunda, özellikle de polis hakları, polis disiplin cezaları hakkında çalışmaları, dava yoğunluğu bulunan avukatlar, bu konularda daha doğru ve etkin çözümler üretebilecektir. Polis disiplin cezalarının iptali davalarında, avukatların takip edecekleri işlerde uymak zorunda oldukları asgari ücret tarifesi, avukatın deneyimi, uzmanlığı ve sahip olduğu mesleki ve organizasyon becerileri avukat tarafından talep edilecek ücretin belirlemesinde rol oynayacaktır.


Ülkemizde vatandaşlar arasında yapılacak sözleşmeler için sözleşme özgürlüğü vardır. Yani taraflar yapacağı sözleşmelerin şartlarını istedikleri şekilde kararlaştırabilir, sözleşme konusu ücretlerin miktarını istedikleri gibi anlaşabilmektedir. Bu sebeple avukatların, polis disiplin cezası iptali davalarında isteyebilecekleri ücret için üst bir sınır yoktur. Ancak her sene yayınlanan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi bulunmaktadır. Avukatlar bu tarifenin altında bir ücretle dava almamalıdır. Bu tarifeye göre ise, avukatların 2025 yılı için polis disiplin cezası iptali davalarında talep edebilecekleri en az ücret 18.000,00.-TL olarak belirlenmiştir.

Son Yazılar

Hepsini Gör
Polislerin Disiplin Cezaları

A) Polislerin Disiplin Cezaları Hakkında Genel Bilgiler Polislerin disiplin cezaları 7068 sayılı kanun kapsamında belirlenmiştir. 7068...

 
 
 

Commentaires


ÖZBEY HUKUK & DANIŞMANLIK BÜROSU

Korkut Reis Mah. Sezenler Cad. Aktaş Apt. No:10/20 Sıhhıye/Çankaya/Ankara

+905516290833

Sitemiz ve içindekiler TBB'nin Meslek Kuralları'na ve Avukatlık Reklam Yasağı Yönetmeliği'ne uygun olarak hazırlanmıştır. Bu sitede bulunan bütün yazı ve içerikler bilgilendirme amaçlı olup bunların kullanılmasından kaynaklanan hiçbir sorumluluk ÖZBEY Hukuk Bürosunu bağlamamaktadır. 

©2022, Her Hakkı Mahfuzdur.

bottom of page